Każdy przedsiębiorca chce zarabiać jak najwięcej. Nie od dziś wiadomo, że bez inwestowania we własny biznes będzie się stało w miejscu. Są jednak sposoby, dzięki którym możesz zmniejszyć koszty prowadzenia działalności i związane z tym wydatki, a tym samym zwiększyć przychody. Jeśli zajmujesz się importem towarów z Chin do Polski, możesz na przykład negocjować ceny z dostawcami. Jak robić to skutecznie? Podpowiadamy.
Jakie warunki można negocjować przy imporcie towarów z Chin do Polski?
Import towarów z Chin do Polski to szereg etapów, które obejmują między innymi wyszukanie i weryfikację dostawcy. Może być on dla Ciebie opłacalny, jeśli zdecydujesz się negocjować warunki umowy ze sprzedającym. Niewielu z nich jest skłonnych od razu obniżyć ceny zamówionych produktów. Umiejętne prowadzenie rozmów może jednak otworzyć drzwi do oszczędności.
W zależności od tego, co, w jakiej ilości oraz w jakim terminie zamawiasz, możesz uzyskać korzystniejsze warunki umowy. Zastanów się, która z opcji będzie dla Ciebie w danym momencie najlepsza. Podczas importu towarów z Chin do Polski możesz negocjować z dostawcą:
- cenę towaru,
- koszt opakowań,
- czas produkcji,
- czas trwania i zakres gwarancji,
- warunki płatności,
- warunki dostawy.
Na negocjacje możesz się zdecydować zarówno na początku współpracy z chińskim sprzedającym, jak i po utrzymywaniu wieloletnich kontaktów biznesowych. Każdy powód jest dobry, aby uzyskać korzystną cenę, a tym samym zaoszczędzić na zakupie towarów z Chin i ich dostawie. Warto jednak zaznaczyć, że większe szanse na obniżkę mają wieloletni odbiorcy oraz ci, którzy kupują towary hurtowo.
Ile kosztuje dostawa z Chin?
Koszty dostawy z Chin są zależne od zamówienia. Mogą się one różnić w zależności od rodzaju, wagi oraz wymiarów dostarczanego towaru. Obliczając koszt transportu do Polski, warto wziąć też pod uwagę drogę, którą się odbywa – do wyboru jest lądowa, morska i powietrzna. Od 1 lipca 2021 roku kupujący musi także uiścić opłatę za podatek VAT i cło.
Jak negocjować ceny z chińskimi dostawcami?
Wielu przedsiębiorców zapomina o tym, że często niższy koszt produkcji i zakupu towaru może iść w parze z jego gorszą jakością. Zanim zdecydujesz się na negocjacje cen z chińskim dostawcą, przemyśl dokładnie, co możesz zyskać, a co stracić, kupując od niego taniej. Wybierając ofertę korzystniejszą cenowo, możesz bowiem narazić się na gorsze warunki gwarancji lub dostawy.
Chińscy dostawcy mają specyficzną kulturę biznesową, dlatego uzyskanie niższej ceny nie należy do łatwych zadań. Warto pamiętać, że trudno jest ugrać cokolwiek poprzez rozmowę telefoniczną lub mailową. Chińczycy nie są skłonni do negocjacji nawet wtedy, gdy rozmawiają z kupującym twarzą w twarz. Pośrednicy w imporcie, którzy często mają pracowników na miejscu, wiedzą jednak, jak skutecznie przekonać ich do swoich racji. Główną taktyką jest tu cierpliwość i poświęcenie sprzedającemu nieco więcej czasu.